بهترين تشكيل پرونده مالياتي

براي آغاز به كار فعاليت‌هاي اقتصادي صرفا ثبت شركت نزد مراجع قانوني كفايت نمي‌كند. بسياري از مديران شركت‌ها و صاحبان كسب‌وكارها گمان مي‌كنند كه براي شروع به كار نياز به طي‌كردن مراحل قانوني خاصي نيست و به همين دليل با بي‌توجهي به قانون فعاليت خود ادامه مي‌دهند. اين در حالي است كه قانون تكاليفي بر عهده اشخاص حقيقي و حقوقي كه به‌تازگي كسب‌وكاري را راه‌اندازي مي‌كنند، قرار داده است. بهترين تشكيل پرونده مالياتي يكي از تكاليفي است كه بايد حتما در روزهاي ابتدايي فعاليت هر كسب و كاري براي آن اقدام كرد. چرخه حساب مهر آماده است تا در زمينه تشكيل پرونده‌هاي مالياتي اشخاص حقيقي و حقوقي راهنمايي لازم را در اختيار صاحبان كسب‌وكارها قرار دهد.

مراحل تشكيل پرونده دارايي (مالياتي)

به‌عنوان كسي كه قصد داريد يك كسب‌وكار تازه را راه‌اندازي كنيد، بايد توجه داشته باشيد كه چهار اقدام ضروري وجود دارد كه بايد حتما بعد از ثبت شركت آن‌ها را انجام دهيد. اين چهار مورد عبارت‌اند از:

  • تشكيل پرونده مالياتي
  • دريافت كد اقتصادي
  • دريافت گواهينامه ماليات بر ارزش افزوده
  • پلمپ دفاتر قانوني (دفاتر كل و روزنامه)

مدارك لازم جهت تشكيل پرونده مالياتي اشخاص حقيقي و حقوقي

قانون براي هر كسب و كاري كه به‌تازگي آغاز به كار مي‌كند، دو ماه فرصت از زمان ثبت رسمي در نظر گرفته است تا براي تكميل دفترچه تشكيل پرونده مالياتي اقدام كند. براي اين منظور بايد مداركي توسط اشخاص حقيقي و حقوقي به اداره ماليات ارائه شود كه در اين قسمت به آن اشاره مي‌كنيم.

 

اشخاص حقيقي

  • تكميل فرم اطلاعات هويتي
  • ارائه تصوير صفحات شناسنامه
  • اصل و تصوير فيش بانكي عوارض ملكي
  • ارائه سند مالكيت يا اجاره نامه محل فعاليت
  • سه قطعه عكس ۲ * ۳
  • پيش ثبت نام كد اقتصادي به صورت الكترونيكي

اشخاص حقوقي

  • اصل و كپي مدارك شركت از جمله اساسنامه، اظهارنامه، آگهي تاسيس، تقاضانامه، روزنامه رسمي و مهر شركت
  • اصل و كپي مدرك آخرين تغييرات شركت در روزنامه رسمي
  • تكميل دفترچه مشخصات شناسايي شركت
  • گواهي امضاي اشخاص حقوقي كه در شركت مجوز امضا دارند
  • ارائه يكي از قبوض خدماتي مرتبط با شركت (برق، گاز، آب يا تلفن)
  • ارائه سند مالكيت يا اجاره نامه محل فعاليت شركت
  • تأييديه كد پستي محل فعاليت شركت
  • حضور مديرعامل شركت يا نماينده قانوني او
  • اصل و كپي مدارك هويتي اعضاي هيئت مديره شركت

مراحل تشكيل پرونده مالياتي

تا چند وقت قبل براي تشكيل پرونده مالياتي بايد حتما ابتدا كد اقتصادي را دريافت مي‌كرديد؛ چراكه براي طي كردن فرآيند تشكيل پرونده‌هاي مالياتي به اين كد نياز داشتيد. اما در حال حاضر با توجه به دستور وزارت امور اقتصاد و دارايي، براي تسهيل فرآيند تشكيل پرونده مالياتي اشخاص حقوقي و حقيقي ديگر نيازي به داشتن كد اقتصادي براي اين منظور نيست. در سامانه درخواست تشكيل پرونده مالياتي، براي اشخاص حقيقي كد ملي و براي اشخاص حقوقي شناسه ملي شركت به‌عنوان كد اقتصادي قابل استفاده است. البته اين موضوع به هيچ وجه به معناي عدم نياز به دريافت كد اقتصادي نيست.

مهلت تشكيل پرونده مالياتي

قانون از زمان آغاز رسمي فعاليت تجاري براي شما دو ماه فرصت در نظر گرفته است كه براي تشكيل پرونده مالياتي اقدام كنيد. همچنين اگر در زمان ثبت نام تمام مدارك شما كامل باشد، بسته به زماني كه مميز مالياتي صرف بررسي پرونده مي‌كند، بين ۱۰ روز تا ۲ ماه طول مي‌كشد تا كار تشكيل پرونده به پايان برسد.

 

جريمه عدم تشكيل پرونده مالياتي

در صورتي كه شركت‌ها به هر دليلي در مدت قانوني دو ماهه تعيين شده براي تشكيل پرونده مالياتي مراجعه نكنند، بايد معادل سه برابر مبلغ مالياتي كه براي آن‌ها تعيين مي‌شود را به عنوان جريمه پرداخت كنند. اين مبلغ براي كسب و كارها كه با آورده نقدي بالا فعاليت مي‌كنند، جريمه بسيار سنگيني به حساب مي‌آيد.

 

لطفا بهترين موسسه حسابرسي  مراجعه كنيد.

تشكيل پرونده مالياتي در كوتاه‌ترين زمان ممكن

اگر قصد داريد براي تشكيل پرونده خود اقدام كنيد و نگران هستيد كه به دليل كمبود زمان ممكن است مشمول جريمه شويد، مي‌توانيد روي كمك مشاوران خدمات مالي، مالي‌چي حساب كنيد. كارشناسان مالياتي مالي‌چي آماده هستند تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن كار تشكيل پرونده مالياتي شما را به سرانجام برسانند. همچنين در صورتي كه نياز به مشاوره براي تشكيل پرونده مالياتي به صورت آنلاين داريد، مي‌توانيد با كارشناسان خبره ما در تماس باشيد.

منبع : چرخه حساب مهر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.