براي آغاز به كار فعاليتهاي اقتصادي صرفا ثبت شركت نزد مراجع قانوني كفايت نميكند. بسياري از مديران شركتها و صاحبان كسبوكارها گمان ميكنند كه براي شروع به كار نياز به طيكردن مراحل قانوني خاصي نيست و به همين دليل با بيتوجهي به قانون فعاليت خود ادامه ميدهند. اين در حالي است كه قانون تكاليفي بر عهده اشخاص حقيقي و حقوقي كه بهتازگي كسبوكاري را راهاندازي ميكنند، قرار داده است. بهترين مراحل تشكيل پرونده دارايي ، مالياتي يكي از تكاليفي است كه بايد حتما در روزهاي ابتدايي فعاليت هر كسب و كاري براي آن اقدام كرد. چرخه حساب مهر آماده است تا در زمينه تشكيل پروندههاي مالياتي اشخاص حقيقي و حقوقي راهنمايي لازم را در اختيار صاحبان كسبوكارها قرار دهد.
مراحل تشكيل پرونده دارايي (مالياتي)
بهعنوان كسي كه قصد داريد يك كسبوكار تازه را راهاندازي كنيد، بايد توجه داشته باشيد كه چهار اقدام ضروري وجود دارد كه بايد حتما بعد از ثبت شركت آنها را انجام دهيد. اين چهار مورد عبارتاند از:
- تشكيل پرونده مالياتي
- دريافت كد اقتصادي
- دريافت گواهينامه ماليات بر ارزش افزوده
- پلمپ دفاتر قانوني (دفاتر كل و روزنامه)
مدارك لازم جهت تشكيل پرونده مالياتي اشخاص حقيقي و حقوقي
قانون براي هر كسب و كاري كه بهتازگي آغاز به كار ميكند، دو ماه فرصت از زمان ثبت رسمي در نظر گرفته است تا براي تكميل دفترچه تشكيل پرونده مالياتي اقدام كند. براي اين منظور بايد مداركي توسط اشخاص حقيقي و حقوقي به اداره ماليات ارائه شود كه در اين قسمت به آن اشاره ميكنيم.
اشخاص حقيقي
- تكميل فرم اطلاعات هويتي
- ارائه تصوير صفحات شناسنامه
- اصل و تصوير فيش بانكي عوارض ملكي
- ارائه سند مالكيت يا اجاره نامه محل فعاليت
- سه قطعه عكس ۲ * ۳
- پيش ثبت نام كد اقتصادي به صورت الكترونيكي
اشخاص حقوقي
- اصل و كپي مدارك شركت از جمله اساسنامه، اظهارنامه، آگهي تاسيس، تقاضانامه، روزنامه رسمي و مهر شركت
- اصل و كپي مدرك آخرين تغييرات شركت در روزنامه رسمي
- تكميل دفترچه مشخصات شناسايي شركت
- گواهي امضاي اشخاص حقوقي كه در شركت مجوز امضا دارند
- ارائه يكي از قبوض خدماتي مرتبط با شركت (برق، گاز، آب يا تلفن)
- ارائه سند مالكيت يا اجاره نامه محل فعاليت شركت
- تأييديه كد پستي محل فعاليت شركت
- حضور مديرعامل شركت يا نماينده قانوني او
- اصل و كپي مدارك هويتي اعضاي هيئت مديره شركت
مراحل تشكيل پرونده مالياتي
تا چند وقت قبل براي تشكيل پرونده مالياتي بايد حتما ابتدا كد اقتصادي را دريافت ميكرديد؛ چراكه براي طي كردن فرآيند تشكيل پروندههاي مالياتي به اين كد نياز داشتيد. اما در حال حاضر با توجه به دستور وزارت امور اقتصاد و دارايي، براي تسهيل فرآيند تشكيل پرونده مالياتي اشخاص حقوقي و حقيقي ديگر نيازي به داشتن كد اقتصادي براي اين منظور نيست. در سامانه درخواست تشكيل پرونده مالياتي، براي اشخاص حقيقي كد ملي و براي اشخاص حقوقي شناسه ملي شركت بهعنوان كد اقتصادي قابل استفاده است. البته اين موضوع به هيچ وجه به معناي عدم نياز به دريافت كد اقتصادي نيست.
مراحل تشكيل پرونده مالياتي به صورت زير است:
به سايت سازماني امور مالياتي كشور به نشاني tax.gov.ir وارد شويد. روي گزينه ثبتنام الكترونيك در صفحه اصلي اين سايت كليك كنيد.
در ادامه وارد يك صفحه جديد ميشويد. در اين صفحه روي گزينه ورود به ثبتنام كليك كنيد.
در صفحه جديد بايد ابتدا مشخص كنيد كه مودي حقيقي يا حقوقي هستيد. پس از آن بايد كد ملي (حقيقي) يا شناسه ملي (حقوقي) را وارد كنيد.
پس از آن صفحه جديدي پيش روي شما قرار ميگيرد. در اين صفحه بايد كد پستي محل فعاليت و شماره همراه خود را وارد كنيد و روي گزينه پيش ثبت نام كليك كنيد.
در ادامه يك كد فعالسازي به شماره همراهي كه در سامانه ثبت كرديد، ارسال ميشود. كد را در كادر مشخص شده وارد كنيد. پس از آن روي گزينه ثبت كد فعالسازي و ادامه كليك كنيد.
با توجه به اينكه مؤدي حقيقي يا حقوقي را انتخاب كرديد، در صفحه جديد يك فرم پيش روي شما قرار ميگيرد. در اين فرم معمولا اطلاعات هويتي از قبيل كد ملي، تاريخ تولد و … را بايد وارد كنيد.
با تكميل اطلاعات، وارد يك صفحه جديد ميشويد. آنچه تاكنون در سامانه درج كردهايد در قالب يك فرم براي شما به نمايش در ميآيد. همچنين نواقص پرونده مالياتيتان نيز نشان داده ميشود. با كليك روي هر كدام از موارد نقص كه به صورت قرمز رنگ نشان داده ميشود، وارد صفحه مرتبط به آن ميشويد. پس از تكميل نواقص پرونده بايد روي گزينه تأييد نهايي كليك كنيد.
در اين قسمت بار ديگر تمام اطلاعات تكميل شده توسط شما به نمايش درميآيد. آن را به دقت مطالعه كنيد. در صورت تأييد روي گزينه ثبت اطلاعات و دريافت كد رهگيري كليك كنيد.
لطفا بهترين ثبت شركت در كرج را مطالعه كنيد.
پس از آن يك كد رهگيري در اختيار شما قرار داده ميشود. آن را يادداشت كنيد و تا اتمام تشكيل پرونده از آن نگهداري نماييد.
پس از آن ظرف چند روز اطلاعات شما توسط سازمان امور مالياتي اعتبارسنجي ميشود. در صورت تأييد يك نام كاربري و رمز عبور به شماره همراه شما پيامك ميشود. به كمك آنها بايد وارد سامانه امور مالياتي شويد و پيش ثبت نام پرونده مالياتي را تكميل كنيد.
پس از آن بسته به اينكه شخص حقيقي يا حقوقي هستيد، بايد مداركي كه در بالا اشاره كرديم را به نزد كارشناسان حوزه مالياتي نزديك محل سكونت يا فعاليت خود ببريد.
در ادامه اطلاعات و مدارك شما صحتسنجي ميشود و در صورت وجود نقص در مدارك از طريق پيامك اطلاعرساني ميگردد و در نهايت مورد تأييد قرار ميگيرد.
مراحل مختلف تشكيل پرونده مالياتي را ميتوانيد در حساب كاربري خود در سايت سازمان امور مالياتي مشاهده كنيد. زماني كه به مرحله ۴۵ ميرسيد، پرونده مالياتي شما به صورت كامل تشكيل شده است.
مهلت تشكيل پرونده مالياتي
قانون از زمان آغاز رسمي فعاليت تجاري براي شما دو ماه فرصت در نظر گرفته است كه براي تشكيل پرونده مالياتي اقدام كنيد. همچنين اگر در زمان ثبت نام تمام مدارك شما كامل باشد، بسته به زماني كه مميز مالياتي صرف بررسي پرونده ميكند، بين ۱۰ روز تا ۲ ماه طول ميكشد تا كار تشكيل پرونده به پايان برسد.
جريمه عدم تشكيل پرونده مالياتي
در صورتي كه شركتها به هر دليلي در مدت قانوني دو ماهه تعيين شده براي تشكيل پرونده مالياتي مراجعه نكنند، بايد معادل سه برابر مبلغ مالياتي كه براي آنها تعيين ميشود را به عنوان جريمه پرداخت كنند. اين مبلغ براي كسب و كارها كه با آورده نقدي بالا فعاليت ميكنند، جريمه بسيار سنگيني به حساب ميآيد.
تشكيل پرونده مالياتي در كوتاهترين زمان ممكن
اگر قصد داريد براي تشكيل پرونده خود اقدام كنيد و نگران هستيد كه به دليل كمبود زمان ممكن است مشمول جريمه شويد، ميتوانيد روي كمك مشاوران خدمات مالي، ماليچي حساب كنيد. كارشناسان مالياتي ماليچي آماده هستند تا در كوتاهترين زمان ممكن كار تشكيل پرونده مالياتي شما را به سرانجام برسانند. همچنين در صورتي كه نياز به مشاوره براي تشكيل پرونده مالياتي به صورت آنلاين داريد، ميتوانيد با كارشناسان خبره ما در تماس باشيد.
منبع : چرخه حساب مهر
- یکشنبه ۱۹ تیر ۰۱ ۰۱:۳۷
- ۲۷ بازديد
- ۰ نظر